Jumaat, 26 November 2010

KATA-KATA HIKMAH DARIPADA TOK GURU

" Orang yang bijaksana ialah,apabila dia bercakap pasti akan memberi kesan kepada pendengar. Itulah yang dimaksudkan dengan bijaksana, atau dalam bahasa al – Quran disebut sebagai ‘ al – Hakim ‘ . al – Quran bukanlah manusia,tetapi kalamullah. Walaupun dilihat sebagai tulisan, tetapi ianya terkandung kebijaksanaan, iaitu dengan al –Quran, pembacanya akan terkesan..."

" Kita di Malaysia suka sebut Ketuanan Melayu, sebab Melayu bangsa asal. Tetapi kita lupa bahawa bumi ini adalah kepunyaan Allah.Sepatutnya,kita kena sebut ketuanan Allah...Beginilah cara berfikir orang – orang beriman..."

" Islam ajar kita, apabila manusia selalu diawasi oleh Raqib dan Atid, walaupun ada ibu bapa, guru, ustaz, polis dan askar, ada lagi Allah yang maha mengawasi. Mari kita bersama – sama besar – besarkan kesedaran ini. Inilah cara untuk menangani masalah sosial yang sangat kritikal sekarang ini. Semangatnya ialah, sekalipun polis tiada, Allah tetap ada. Tuhan sentiasa ada dan sentiasa melihat perbuatan kita..."

"Saya takut orang yang diberi gelaran di dunia umpamanya dengan pangkat Yang Amat Berhormat, tahu – tahu di akhirat kelak,gelaran itu menjadi terbalik. Daripada al – Aziz menjadi Yang Amat Hina. Daripada Yang Amat Setia menjadi Yang Amat Derhaka. Daripada Yang Amat Arif menjadi Yang Amat Bebal lagi buta hati. Daripada Yang Amat Berbahagia jadi Yang Amat Berdukacita..."

" Nyawa kita diumpamakan api pelita yang pada bila – bila masa sahaja boleh padam...."

(Petikan dari buku Telaga Budi, hasil karya Tuan Guru Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat- Menteri Besar Kelantan / Mursyidul Am PAS)

1 ulasan:

  1. setiap kata-katamu adalah perubahan akhlak buatku..duhai sang murabbi

    BalasPadam