Selasa, 28 Disember 2010

Dari meja kedai kopi mengenai DUN Tenang

 

Artikel Oleh: Abdullah Ngah

Bercakap memang sedap, apa lagi jika didengar ramai orang.Lebih lebih lagi bagi mereka yang main politik di kedai kopi.

Kita juga kena ingat kedai kopi tempat rakyat bersembang, termasuk sembang sembang kosong. Tapi jangan lupa kedai kopi boleh jadi hujah reality kalah menang satu satu pilihanraya yang bakal diadakan.

DUN Galas milik PAS sudah jatuh ke tangan umno/BN dalam pilihanraya kecil tidak lama dulu dengan majority besar berbanding majority yang dioleh PAS hanya 464.

DUN Tenang milik umno/BN yang dimenangi dalam pilihanraya umum ke 12 dengan majority 2,900 undi inimungkin merupakan jalan sukar bagi PAS merampas kerusi itu. Tapi kehendak Allah tiada siapa yang tahu.

Sembang sembang kedai kopi bahawa Pakatan rakyat mungkin boleh menang dengan alasan peratus pengundi china sebanyak 38 peratus adalah untuk penentu pilihanraya DUN tenang pada 30 January 2011 nanti.

Sekiranya pengundi China beralih angin kemungkinan besar kerusi milik BN itu akan bertukar tangan kepada PR. Tapi pengundi China di DUN Galas nyata tak berpihak kepada PAS. Demikian juga pengundi muda yang rata rata merupakan pengundi "citarasa" penyebab PAS kalah dengan majority besar.

Ya ke PR mungkin boleh menang di DUN Tenang? Ada yang berkata mustahil, kerana Tenang yang dianggap tak beberapa tenang dalam menghadapi pilihanraya kecil itu adalah kubu kuat UMNO/BN. Lebih lebih felda juga sebagai penentu.

Sesetengah mengatakan undi China adalah undi penentu, sebab itu presidan MCA bergegas turun untuk menemui masyarakat china yang dikatakan akan berubah angin itu menyelamat kerusi di dalam parlimen Labis milik anaknya.

Persoalan yang timbul bahawa pilihanraya kecil DUN tenang ini boleh dijadikan kayu ukur bagi umno/BN dan PR (pakatan rakyat). Berupayakah PR memengubah pengundi china tidak mengundi umno/BN. Jika punya upaya maka ada cam calon PAS menang di DUN Tenang.Nampak gayanya payah, melainkan calonnya terdiri dari orang China.

Kalau umno/BN menang dengan majority melebih 3,000 undi maka Putrajaya tetap kekal di tangan BN dan jangan diharap Pakatan rakyat dapat menakl.kuki Putrajaya dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.
Inilah sembang sembang kedai kopi mengenai Dun Tenang yang berlangsung pengundiannya pada 30 January 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan