Rabu, 21 September 2011

Tok sah dok mimpi la Najib oii...

Malaysia masih jauh... terlalu jauh dari layak mendapat gelaran sebagai negara terbaik demokrasi. Tidak mudah, tak semudah dengan hanya menghapuskan ISA dan diwaktu yang sama mengekalkan ratusan isu serta akta yang menyimpang dari amalan demokrasi tulen.

Tok sah dok berangan angan la nak jadikan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi terbaik di dunia. Belajaq jadi realistik dan jugak berpijaklah di bumi nyata dengan mengakui... hak kebebasan sebenar rakyat masih jauh dari sepatutnya.
ISA hanyalah satu daripada ratusan isu serta akta yang menyekat kebebasan rakyat. ISA adalah akta rimba tinggalan penjajah yang dijunjung Umno selaku pendokong puak penjajah.

Terhapusnya ISA adalah kemenangan rakyat, desakan rakyatlah yang membuatkan Piem berbangsa Umno... Najib Razak terpaksa memansuhkannya. Hakikat sebenarnya Malaysia telah jauh ketinggalan daripada negara-negara yang tinggi amalan demokrasinya di dunia ini, apatah lagi untuk dinobatkan sebagai negara demokrasi yang terbaik.

Selain ISA, Akta Rahsia Rasmi (OSA), Ordinan Darurat (EO), Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU), Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta lain-lain lagi perlu dinilai kembali keberkesanannya. Ini kerana akta-akta ini sudah tidak relevan lagi untuk dilaksanakan ketika ini.

Selain itu, kredibiliti golongan penting yang mewakili agensi utama kerajaan seperti Peguam Negara, Ketua Hakim Negara, Ketua Polis Negara, dan lain-lain lagi perlu diangkat martabat mereka. Untuk memulihkan imej mereka di mata rakyat, Perdana Menteri mesti berjanji untuk membebaskan mereka dari sebarang pengaruh parti politik. Sebarang campurtangan politik dalam setiap keputusan atau tindakan akan menjejaskan integriti mereka di mata rakyat.

Rakyat melihat media di negara ini pada hari ini sebagai agensi yang terpenjara dengan berita dan maklumat yang bersifat berat sebelah semata-mata. Saban hari yang menjadi mangsa serangan bertali arus media adalah PAS dan Pakatan Rakyat sementara yang dipuja dan suci dari sebarang dosa adalah pemimpin UMNO-BN. Bagi mereka yang celik maklumat, berita daripada media arus perdana sangat memualkan.

Membersihkan sistem pilihanraya dari sebarang penipuan, ini jugak perlu diberi perhatian serius. Dah la daftar pemilih yang semakin dicurigai, undi pos yang masih digunakan, dakwat kekal yang masih tidak dilaksanakan, pengundi bangsa asing pulak yang semakin kerap dijumpai, kempen yang berat sebelah, dan lain-lain lagi menunjukkan Malaysia jauh ketinggalan untuk menjadi negara demokrasi terbaik di dunia.

Mungkin juga Malaysia boleh menjadi negara demokrasi terbaik di dunia, kalau dibandingkan dengan Myanmar.... kahkahkah...
 
http://shalehudin.blogspot.com/2011/09/tok-sah-dok-mimpi-la-najib-oii.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan