Sabtu, 14 Mei 2011

Arah hentam Buku Jingga bukti Najib takut

SHAH ALAM : Arahan khusus Pejabat Perdana Menteri agar media arus perdana terutama Utusan Malaysia menghentam tawaran 100 hari Pakatan Rakyat yang disenaraikan dalam Buku Jingga mengambarkan kebimbangan kerajaan pemerintah berada pada tahap yang serius.
Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua berkata kerajaan Najib Razak hanya mampu mengkritik dan memburuk- burukkan tawaran Pakatan Rakyat, melalui media kawalannya dan bukannya menawarkan dasar yang jauh lebih baik dari gagasan itu.

"Mereka lari daripada membincangkan isu dasar, kehadiran 'Buku Jingga' kami meletakan dasar yang akan membawa tranformasi besar, dan UMNO-Bn tidak lagi mampu untuk keluarkan satu dasar sebagai pembandingan menandingi 'Buku Jingga', walaubagaimanapun rakyat yang akan menilai," katanya.

Portal berita Malaysiakini melaporkan Pejabat Perdana Menteri didakwa memberi arahan khas kepada akhbar kawalan Umno-Barisan Nasional (BN), Utusan Malaysia untuk menghentam Buku Jingga.

Arahan itu dikesan melalui nota seorang wartawan kanan kepada pengarang dan pembantu pengarang berita Utusan Malaysia yang diletakkan dalam 'satu sistem' akhbar itu pada 21 Mac lalu.

Sehubungan itu, semua akhbar diminta mendapatkan komen pelbagai pihak antaranya pemimpin parti komponen BN, penganalisis ekonomi dan tokoh akademik bagi menyokong kenyataan Najib itu.

Mengluas situasi ini, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata ternyata kewujudan Buku Jingga Pakatan Rakyat amat meresahkan UMNO BN, lantaran terpaksa mengumpul segala jentera bagi menenggelamkan relevannya tawaran gagasan itu.

"Bukti sememangnya utusan media yang dikuasai dan digunakan untuk kepentingan UMNO, arahan untuk membawa artikel-artikel tertentu dalam usaha memburukan Pakatan Rakyat," katanya.

Khlaid berkata, meskipun Najib dan pengikutnya seringkali memperlekehkan Buku Jingga, hakikatnya mereka memperakui kekuatan buku itu.

"Ianya juga bukti walaupun mereka rasa bahawa 'Buku Jingga' ini lekeh, dan dimain-mainkan, tetapi hakikatnya ia merupakan suatu perkara yang cukup dikhuatiri kerana takut dasar yang dibawa ini akan mendapat sokongan rakyat, atau menghasilkan sokongan untuk Pakatan Rakyat, ini adalah sebab kenapa mereka minta 'Buku Jingga' dijadikan sasaran utama pihak media, kerana mereka tahu, ini adalah bahan pilihanraya paling utama," ujarnya lagi.

Buku Jingga adalah dasar bersama yang dipersetujui PAS, DAP dan PKR, yang bakal dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat jika diberi mandat menubuhkan Kerajaan Persekutuan pada pilihanraya umum akan datang.
Oleh Naem Raffi - TVSelangor News

Tiada ulasan:

Catat Ulasan