Rabu, 21 September 2011

Pimpinan Pakatan Rakyat dinasihatkan Jangan keluar kenyataan kurang bijak

SHAH ALAM – Pimpinan Pakatan Rakyat (PR), dinasihatkan mematuhi garis panduan umum dengan tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh mengundang kontroversi bagi mengelak dieksploitasi pihak ketiga.

Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan berkata, perkara itu wajar ditekankan kerana melibatkan kredibiliti dan kepercayaan masyarakat terhadap kepimpinan parti.

“Sebarang kenyataan melibatkan polisi dan perkara dasar perlu dibincang dan dibahaskan terlebih dahulu oleh Majlis Presiden Pakatan Rakyat menjadi kenyataan rasmi.

“Nasihat atau teguran ini tidak bermaksud menafikan hak bersuara atau mengemukakan pandangan, tetapi bertujuan menjernihkan keadaan agar tidak mencetuskan kekeliruan dan salah faham orang awam,” katanya.

Beliau berkata, empat garis panduan perlu diberi perhatian iaitu kenyataan memfitnah dan menuduh tanpa bukti, menyinggung sensitiviti kaum serta menghiris keharmonian.

“Kenyataan berunsur lucah, memiliki bahasa keras, maki hamun serta tidak berasaskan fakta perlu dijauhi,” katanya.

Sehubungan itu, Nasruddin menyarankan setiap ahli membudayakan amalan nasihat-menasihati supaya dapat menerajui perjuangan parti.

“Kita tidak mahu kesalahan ditunjukkan kepimpinan parti disalah tafsir dan menjadi buah mulut serta bahan tulisan, sedangkan ia lari dari maksud sebenar,” katanya.

Selain itu, Nasruddin meminta penulis, bloggers termasuk pemimpin politik mengetahui etika menulis dan tidak memutarbelitkan fakta.

“Jika mereka berkarisma dalam penulisan, baru lah kenyataan itu dibaca, dan diikuti kerana boleh dipercayai atau memiliki kredibiliti.

“Ini berbeza dengan tulisan atau kenyataan rambang berasaskan emosi, ia menjatuhkan taraf penulisan dan kenyataan itu dianggap sebagai picisan dan tidak dihormati,” katanya.

Terdahulu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah, M Manoharan mengeluarkan pandangan akan mengubah jalur gemilang sekiranya PR berjaya mengambil alih pucuk pimpinan negara.

Namun, beliau kemudiannya memohon maaf atas kenyataan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan