Khamis, 27 Oktober 2011

Ada Rahsia Besar Umno BN Cuba Sembunyikan Dalam Laporan Audit 2010?


Sekali lagi Laporan tahunan Ketua Audit Negara (KAN) mendedahkan penyelewengan, kepincangan, keborosan dan keraguan dalam sistem pentadbiran khususnya berkaitan kewangan. Mungkinkah ada bukti-bukti lain yang lebih besar disembunyikan dari pengetahuan umum. Ini kerana Laporan ini terlebih dahulu diserahkan kepada kabinet sebelum didedahkan kepada Parlimen dan umum.


Sedangkan menurut perlembagaan Malaysia Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan menyebut LKAN perlu disediakan oleh ketua audit negara dan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong sebelum dibawa ke Dewan Rakyat. "Perkara ini salah dan saya percaya boleh dibawa ke mahkamah. Dalam perlembagaan, di mana ada kabinet disebut (terlibat)? Lagi pun, kabinet sebahagian daripada player," kata Professor Abdul Aziz Bari


"Secara logiknya juga, kalau bentang pada kabinet, buat apa perlu ada (jawatan) ketua audit negara." Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang pada 21 Oktober lalu menjelaskan, sejak 1982, LKAN dimaklumkan kepada kabinet sebelum dibentangkan supaya kerajaan dapat mengetahui isu yang dibangkitkan dan bersedia memberi penjelasan apabila diperlukan.


Beberapa anggota parlimen Pakatan Rakyat baru-baru ini mempersoalkan ketiadaan laporan itu semasa pembentangan Belanjawan 2012, antaranya anggota parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong yang mahu perdana menteri menjelaskan kelewatan itu./mutaligat
Addin :
Addin percaya ada perkara penyelewengan yang lebih besar di sembunyikan oleh Umno BN dalam Laporan Audit 2010. Jikalau tidak kenapa berlaku kelewatan dalam pembentangannya? Kenapa perlu melalui kabinet terlebih dahulu, sedangkan hanya perlu diserahkan kepada Yang Di Pertuan Agong terlebih dahulu. Ini terang-terang satu penderhakaan oleh kabinet Umno BN... membelakangi Yang Di Pertuan Agong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan