Rabu, 12 Oktober 2011

Apa laa punya menteri..org tak suka gaji naik pun dia nak marah..!!!

Kenaikan elaun ditarik balik....marah ke kesal..???

Oleh : SERIKANDI MUJAHIDAH
Marah benar Tok Mat Nazeri  bila cadangan menaikkan elaun ahli parlimen sebanyak RM30 juta yang diperuntukkan dalam belanjawan 2012, ditarik balik oleh kerajaan kerana gagal mendapat sokongan penuh daripada ahli parlimen.

Melalui berita perdana yang disiarkan oleh tv3 semalam ( 10hb Okt), Tok Mat Nazeri menempelak kononnya ahli parlimen pembangkang yang lebih ditujukan kepada Anwar Ibrahim banyak duit dan tak perlu kepada kenaikan elaun lagi.

Seorang menteri boleh bercakap demikian dan disaksikan ribuan penonton ketika itu. Apakah alasan Anwar Ibrahim banyak duit dijadikan hujjah bila ahli parlimen pakatan rakyat tidak bersetuju kenaikan elaun tersebut. Kenapa tidak jelaskan pendirian ahli parlimen pakatan rakyat yang mengatakan kenaikan elaun tidak sesuai ketika ini dan memohon agar agenda keutamaan rakyat perlu didahulukan.

Ahli parlimen pakatan rakyat berfikiran jauh kehadapan, memandangkan ekonomi sekarang semakin menghimpit dan rakyat dibebani dengan kenaikan harga barang begitu mendadak sekali.

Apa alasan dan jaminan kenaikan elaun itu digunakan untuk kepentingan rakyat sedangkan kita semua tahu ahli parlimen BN/UMNO lebih kepada menggunakan peruntukan kerajaan dari mengeluarkan wang sendiri untuk membantu rakyat. Malah lebih teruk lagi menggunakan kedudukan dan status mereka untuk meraihkan dan mengaut kekayaan peribadi.

Gaji ahli parlimen sekarang sebanyak RM6.500 sebulan untuk kerajaan mahu pun pembangkang tetapi kenapa ahli parlimen pakatan rakyat tidak merungut, walhalnya kebanyakan peruntukan kerajaan untuk kawasan yang diwakili oleh pakatan rakyat kebanyakannya disalurkan melalui UMNO bahagian.

Bukan SM menafikan hak mereka tetapi sebagai seorang pemimpin, kita perlu memikirkan bebanan yang dipikul oleh rakyat daripada memikirkan hal diri masing-masing. Apa salahnya peruntukan RM30 juta itu dimasukkan kedalam perkara-perkara yang memberi manafaat terus kepada rakyat.

kalau dah masuk poket ahli parlimen...belum tentu rakyat dapat rasa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan