Isnin, 17 Oktober 2011

Manifesto PAS; berita baik untuk seluruh rakyat Terengganu

KUALA TERENGGANU - Seramai 17,000 rakyat Trengganu yang penganggur dijanjikan dengan peluang pekerjaan sekiranya PAS diberi peluang dan mandat untuk memerintah negeri Terengganu selepas pilihanraya umum yang akan datang.

Pesuruhjaya PAS Terengganu Haji Mohd Abdul Wahid Endut berkata berdasarkan kajian yang dibuat sebanyak 4% atau 17,000 belia di negeri Terengganu tidak memiliki sebarang pekerjaan.

[Gambar - Tiga tonggak utama kepimpinan PAS Terengganu dari kanan, Pesuruhjaya Haji Mohd Abdul Wahid Endut, Timbalan Pesuruhjaya 1 Ustaz Satiful Bahri Mamat, Timbalan Pesuruhjaya 2 Haji Muhyiddin Abdul Rashid]

Katanya, walaupun kadar pengangguran tersebut merupakan kadar yang tertinggi diseluruh negara, namun kerajaan Umno dan Barisan Nasional tidak melakukan apa-apa bagi mneyelesaikan masalah tersebut.

"Orang Terengganu, 4% (atau) 17,000 anak-anak muda tidak ada kerja, kerajaan yang ada sekarang ini tidak buat apa-apa, (bekas Menteri Besar) Dato' Seri Idris Jusoh berjanji 30,000 pekerjaan baru nak diwujudkan, tapi sampai sekarang tak berjaya,"ujarnya.

Menurutnya, sejak Umno/BN merampas kerajaan dari PAS pada tahun , banyak kilang-kilang yang ditutup diantaranya kilang papan lapis Permint Plywood dan Metro Pacific.

Oleh sebab itu, katanya, ramai rakyat Terengganu yang berhijrah ke negeri lain bagi mencari pekerjaan.

Oleh itu, menurutnya, dalam masa tiga tahun pemerintahan PAS berjanji akan mengujudkan 17,000 peluang pekerjaan kepada rakyat Terengganu.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam berkata, Terengganu kini terus dibelenggu dengan masalah kemiskinan dengan 15.4% penduduknya masih di bawah paras kemiskinan.

Ia merupakan, jelasnya, kadar kedua 'tercorot' diantara negeri-negeri diseluruh negara.

Katanya, kadar tersebut berbeza, meningkat dua anak tangga kepada nombor empat daripada bawah, ketika PAS memerintah negeri Terengganu diantara tahun 1999 hingga tahun 2004.

"Masa kita (PAS) memerintah pada tahun 1999 hingga 2004, nombor dua tercorot (ketika itu) naik dua anak tangga Kita berjaya meningkatkan (mengurangkan) kadar keminskin tidak seteruk seperti sebelumnya ketika Umno memerintah,"jelas Haji Wahid.

Menurutnya, dengan hasil negeri yang banyak melalui wang royalti, PAS akan memperbetulkan 'masalah sosial' itu sekiranya diberi mandat memerintah negeri Terengganu.

Sehubungan itu, katanya, antara usaha yang dijanjikan dalam manifesto PAS adalah, cukai pintu rumah kediaman akan dikecualikan sebegaimana yang dilaksna pada zaman pemerintahan lalu.

Selain itu, menurut Haji Wahid, menggantikan tanah tapak rumah yang diambil oleh kerajaan merupakan pembelaan terhadap rakyat teraniaya juga merupakan agenda yang dijanjikan PAS termasuk dalam 'ngeri berkebajikan'.

Katanya, rakyat menjadi bertambah miskin apabila tanahnya diambil untuk projek-projek pembangunan oleh kerajaan sekiranya tidak diganti semula.

"Pasal isu tanah ini, kita tengok rakyat miskin, dia sudh tidak ada harta (apabila tanahnya diambil) saya beri contoh, di Kampung Gelugor Raja, dia dah janda, suami tak ada, anak ada empat, lima orang,

"apabila kerajaan ambil tanah, walaupun dibayar pampasan, dia (janda itu) nak cari tanah lain (untuk tapak rumah) tak ada (tidak cukup untuk membeli),"katanya.

Oleh yang demikian, menurutnya, PAS akan membuat perancangan suapaya setiap tanah tapak rumah rakyat yang diambil akan diganti semula, di kawasan yang sama. -BO



Tiada ulasan:

Catat Ulasan