Selasa, 4 Januari 2011

BN mula bimbang di Tenang


Oleh Mohamed Noor Jaafar

Apa salahnya kalau PAS mula berkempen di Tenang, kerana BN lebih dulu berbuat demikian cuma atas nama laksanakan tugas rasmi kerajaan.Tindakan itu membuktikan BN mula risau kalau-kalau parti yang sudah lama bertapak itu gagal mempertahankan kerusi yang dimenangi itu dan mungkin menjejaskan peluang BN mengekalkan pemerintahan dan menduduki Putrajaya selepas pilihan raya umum ke-13 nanti.

 
Pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang nanti, PAS mempunyai banyak isu yang boleh dibangkitkan dan menyedarkan rakyat selain harga barangan naik serta perangai beberapa bapak menteri yang tidak senonoh hingga sanggup merogol, makan rasuah, membunuh dan sebagainya.
Disebabkan perangai yang tidak baik itu membuat BN sekarang ketandusan pemimpin untuk dicalonkan bertanding di Tenang nanti.

Sudah-sudahlah pengundi Tenang mengundi BN kerana ia boleh dianggap satu dosa kerana memberikan kemenangan kepada parti yang diperintah oleh pemimpin yang banyak melakukan kemungaran.

Jika diamati, betul juga dengan kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa undi PAS dapat pahala kerana pengundi memilih calon berakhlak mulia, beriman, bertakwa yakni yang tahu dosa pahala yang pasti tidak melakukan perkara terkutuk seperti dilakukan beberapa menteri kerajaan.

Jangan kerana habuan yang diberikan kerajaan, sehingga rakyat atau pengundi lupa akan keberkatannya memilih pemimpin.

Saya masih ingat lagi mengenai khutbah Jumaat yang dibacakan di masjid seluruh Kelantan sehari sebelum pilihan raya umum 1990 mengenai panduan memilih pemimpin yang bakal menerajui negara.

Dengan kutbah itu rakyat sedar panduan memilih memimpin menyebabkan BN kalah teruk.

Ini adalah antara punca utama Kelantan masih kekal memerintah Kelantan, kerana Negeri Cik Siti Wan Kembang itu ditadbir seorang pemimpin yang berakhlak mulia, beriman selain bersih daripada rasuah apatah lagi untuk melakukan perkara terkeji seperti dilaku dan diamalkan pemimpin BN.

Kalau PAS masih gagal menang di DUN Tenang pada pilihan raya kecil nanti, saya tidak tahulah macam mana nak samakan pengundi di Negeri Johor itu berbanding Kelantan yang lebih arif mengenai panduan memilih pemimpin yang digariskan dalam Islam.

Mengenai kritikan Ketua Pemuda Umno Kelantan terhadap konsert Wali Band yang diadakan di negeri itu akhir bulan lalu, saya simpulkan di sini bahawa konsert itu ternyata lebih bagus daripada konsert sambutan baru yang diadakan di Dataran Merdeka kerana kumpulan penyanyi dari Indonesia itu menyampaikan lagu berunsur dakwah.

Adalah lebih baik Ketua Pemuda Umno Kelantan memperbetulkan soal dalaman parti itu termasuk pemimpin mereka yang berakhlak begitu buruk hingga tergamak merogol amah Indonesia seperti yang dihebohkan sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan