Selasa, 22 Februari 2011

Fatwa Ulamak: Bunuh Pemimpin Kamu!!

Ada orang kata ulamak ini terbahagi tiga golongan:
 
i) Ulamak parti
ii) Ulamak kerajaan
iii)Ulamak Allah

Ulamak nombor (i) dan (ii) ini memang tak boleh pakai sangat pendapat mereka. Pendapat mereka selalu dibayangi pendapat boss tempat mereka cari makan dan bernaung. Sebab tu lah banyak perkara yang nampak hitam ulamak jenis (i) dan (ii) ni kata putih dan banyak pula perkara putih mereka fatwakan hitam kerana mereka ada kepentingan ketika berfatwa.

Ulamak nombor (iii) pula tak ramai. Ulamak jenis ini hanya berjuang untuk menegakkan hukum Allah dan mereka tak dipengaruhi mana-mana aliran politik. Imam Shafie, Hambali, Maliki dan Hanafi adalah antara mereka dalam golongan ini yang banyak kali masuk keluar penjara kerana berani mengkritik pemerintahan negara mereka yang tak mengikut hukum Allah.

Semasa Mesir memetrai perjanjian damai dengan Israel pada tahun 1978, ada ulamak Mesir yang mengeluarkan fatwa bahawa rakyat Mesir dibenarkan membunuh Presiden Anwar Sadat kerana dia mengkhianati Islam apabila menandatangani perjanjian damai dengan Israel. Dan pada bulan Oktober 1981, sekumpulan askar Mesir yang terlibat dalam perarakan hari kebangsaan Mesir menyambut fatwa ulamak mereka dengan menembak mati Presiden Anwar Sadat.
Muammar Gaddafi: Dia banyak berjasa membangunkan Libya,
tapi rakyat dah meluat sebab dah terlalu lama berkuasa...

Malam tadi JR tersintak apabila ulamak tersohor dunia Islam, Yusuf al-Qardawi mengeluarkan fatwa yang sungguh berani: askar Libya harus membunuh presiden mereka Muammar Gaddafi. Pada masa ini pemberontakan rakyat menentang pemimpin korup dan kronisme sedang melanda dunia Arab. Bermula dengan pemberontakan rakyat di Tunisia, Mesir, Sudan, Algeria dan Bahrain, kini kempen menentang pemerintah yang telah puluhan tahun berkuasa merebak pula ke Libya. Rakyat Libya nampaknya kini sudah boring dan meluat sangat tengok muka Muammar Gaddafi dan regim parti yang memerintah negara itu sejak 41 tahun yang lalu.Walaupun Gaddafi dan partinya banyak berjasa membangunkan Libya sejak 41 tahun lalu, tetapi rakyat Libya sudah muak dengan dasar regim Gaddafi.

“Mana-mana tentera Libya yang berpeluang meledakkan peluru ke tubuh Gaddafi dipersilakan melakukan perkara itu" kata Qardawi dalam siaran televisyen Al Jazeera. Qardawi, 85 tahun, adalah ulamak Mesir yang mempunyai pengikut yang ramai termasuk di Malaysia kerana fatwa-fatwanya yang sangat berani dan berterus terang.

Mujur juga fatwa Qardawi ni setahu JR cuma untuk pemimpin dan regim parti yang telah puluhan tahun memerintah Libya saja. Jika fatwanya juga meliputi semua negara Islam, tentulah pemimpin dan golongan parti yang telah memerintah puluhan tahun di banyak negara Islam tak senang tidur kerana esok mereka mungkin akan dibunuh seperti yang pernah berlaku kepada Presiden Anwar Sadat.

IOL pic feb22 libya muammar gaddafi generic

Tiada ulasan:

Catat Ulasan