Isnin, 21 Mac 2011

Panas : Wakil Rakyat UMNO di Johor Ceroboh Hutan Simpan.

Oleh : TAF4

JOHOR BAHRU. Kelmarin Sdr Mazlan Aliman selaku Ketua Penerangan PAS Negeri Johor telah membuat lapuran Polis di Ibu Pejabat Polis Central Johor Bahru diatas salah laku yang di lakukan oleh YB Dato' Abd Hamid bin Abdul Rahman ADUN Macap selaku Ketua UMNO Bahagian Simpang Renggam. Beliau di dakwa telah mendapat konsesi mengeluarkan kayu balak di kawasan yang telah di gazetkan sebagai hutan simpan. Berikut adalah kandungan Lapuran Polis yang telah di buat:

Lapuran Polis di Ibupejabat Polis Central Johor Bahru.
18 hb. Mac 2011.
Aduan terhadap :
1. YB Dato' Abd Hamid bin Abd Rahman
ADUN Macap
2. Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Johor.
3. Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Johor.
Pentadbir Tanah Daerah Mersing.

Muqadimah
Hutan Simpan Semberong Tambahan telah diwatakan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Johor pada 3 hb Mac 2005 melalui no warta 362. Ianya terletak di Kahng diantara Daerah Kluang dan Mersing dengan anggaran keluasan 15,000 ekar.

Aduan
1. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill Sdn Bhd yang dimiliki oleh YB Dato' Abd Hamid bin Abd Rahman, ADUN Macap mendapat konsesi mengeluarkan kayu balak di kawasan yang telah digezetkan sebagai hutan simpan?
2. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill dibenar membuka Ladang Hutan Getah di kawasan HUtan Simpan Semberong Tambahan sedangkan telah ada papan tanda larangan memasuki kawasan hutan simpan kekal, mengambil dan menebang isi hutan serta membuat kerosakan khazanah hutan?
3. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill dibenarkan mengusahakan aktiviti pertanian seperti tanaman keledek sedangkan telah ada papan tanda larangan meneroka tanag dan pertanian?
4. Adakah Pejabat Tanah dan Galian Johor, Jabatan Perhutanan Negeri Johor dan Pejabat Tanah Daerah Mersing terlibat memberi kelulusan terhadap aktiviti mereka?
Aduan dibuat berdasarkan maklumat yang diterima dan tinjauan sendiri di lokasi bekaitan. Siasatan dan tindakan mesti dibuat segera kerana dakwaan membabitkan syarikat milik seorang wakil rakyat yang menunjukkan contoh buruk selaku pemimpin masyarakat.
Plan Lokasi
Mazlan Aliman di lokasi Hutan Simpan Semberong
Papan tanda Hutan Simpan
Hutan simpan dah jadi ladang hutan getah. Terpampang lagi nama Syarikat Hamid Sawmill Sdn Bhd.
Untuk makluman semua YB Dato' Abd Hamid Abd Rahman juga adalah Pengerusi PAC Johor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan