Jumaat, 4 Mac 2011

Penembak Tentara AS di Frankfurt Berteriak 'Allahu Akbar'

 

Seorang tentara Amerika Syarikat terkorban di dalam aksi tembak mendadak di bandar Frankfurt, Jerman, Rabu (2/3) semalam. Penembak tersebut dikenalpasti sebagai seorang pemuda yang bernama Arid Uka. Ia berumur 21 tahun.

Pemuda tersebut berasal dari etnik Albania dari Kosovo. Sebelum melepaskan tembakan, ia berteriak "Allahu Akbar," menurut sumber yang disampaikan ke ABCnews.com. Dia menembakkan sebanyak sembilan kali ke arah tentera AS.
Dan tembakannya itu menjatuhkan seorang AS dan pemandu bas tersebut. Setelah memuntahkan pelurunya, laki-laki ini juga berteriak "Jihad Jihad" atau "Allahu Akbar."

Para tentara AS berada di sebuah bas di bandar Frankfurt. Badan bus itu bertuliskan Angkatan Udara Amerika Serikat dan membawa 13 atau 14 orang, dengan seorang pemandu. Intelijen AS berusaha untuk menyelidiki apakah penembakan itu terjadi ketika pemuda bersenjata itu di bas atau saat dia cuba untuk menaiki bus.

Ketika ini pemuda tersebut ditahan dan FBI sedang menyelidiki kes tersebut, apakah penembakan itu merupakan tindakan terorisme. Presiden Obama mengatakan, "Saya sedih dan saya marah dengan serangan ini" dan penyelidik AS bekerja sama dengan pihak berkuasa Jerman dan memastikan membawa pelaku ke pengadilan.

Dua askar AS mati ditembak di Lapangan Terbang Frankfurt

FRANKFURT: Dua askar Amerika Syarikat terbunuh manakala dua yang lain cedera di Lapangan Terbang Frankfurt selepas seorang lelaki menembak mereka dengan pistol dari jarak dekat, serangan pertama seumpama itu terhadap tentera AS di Jerman dalam tempoh suku abad.

Presiden Barack Obama menyifatkan serangan itu sebagai “tindakan mengejutkan".
Suspek lelaki Kosovo berusia 21 tahun itu ditahan dan disoal siasat pihak berkuasa.

Anggota keluarga suspek di Kosovo menyifatkan beliau yang dilahir dan dibesarkan di Jerman serta bertugas di lapangan terbang itu sebagai seorang yang alim.

Beliau dilihat bergaduh dengan asakar AS di luar bas tentera mereka sebelum melepaskan tembakan yang membunuh pemandu bas dan seorang askar sebelum menaiki bas itu seketika.

Suspek kemudian melarikan diri dari terminal lapangan terbang itu tetapi dapat ditangkap dua anggota polis dan seorang askar yang mengejar beliau.

Menurut Tentera Udara AS, mangsa adalah sebahagian daripada anggota polis tentera dan anggota keselamatan pangkalan yang baru tiba dari England. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan