Selasa, 20 September 2011

Sejarah merdeka dan 'Mat Sabu direbus hidup-hidup'

Ahmad Lutfi Othman

Seorang rakan melahirkan rasa lega apabila akhbar hari ini, 16 September, lebih tertumpu kepada pengumuman Perdana Menteri memansuhkan akta rimba, ISA.

Riuh-rendah puja-puji buat Najib Razak yang telah melakukan "inisiatif awal transformasi politik secara tertib lagi berhemah".

"Kenapa pula?" tanya saya, separuh mendesak.

"Yalah, sekurang-kurangnya akhbar tidak lagi bantai Mat Sabu, lega sikit," balasnya, merujuk paparan media, khususnya Utusan Malaysia dan TV3, yang tidak henti-henti menyerang Timbalan Presiden PAS itu, sejak 27 Ramadan lalu.

"Saya tak nampak isu Mat Sabu ini meletakkan PAS pada kedudukan bertahan, dan menyerahkan posisi menyerang kepada Umno," pintas saya. "Mungkin di peringkat awal nampak kita tertekan, tapi ini 'kan perkara biasa. Kena cara dan strateginya, Umno pula terpaksa menjawab nanti."


"Yang penting, jangan biar Mat Sabu sahaja yang menangkis tohmahan itu," ingatan seorang rakan lain.

Memang ungkapan sepintas lalu Mat Sabu mengenai peristiwa Bukit Kepong boleh mengundang salah tafsir, apatah lagi apabila media bertubi-tubi mendakwa beliau menyamakan Mat Indera dengan tindakan ganas komunis.

Malah, jika kita meneliti laporan akhbar selama 20 hari berturut-turut itu, sentimen bekas anggota polis dan tentera, yang sebahagian besarnya Melayu, dieksploit semahunya. Pelbagai event segera

Bukan setakat melibatkan pesara pasukan keselamatan yang tercedera akibat angkara pengganas komunis (hampir semua yang ditonjolkan media itu berlaku pada era pasca kemerdekaan, termasuk dekad 70-an, dan langsung tiada kaitan dengan ceramah Mat Sabu), tetapi juga membabitkan bekas panglima dan ketua-ketua polis, "yang sudah bijak bermain politik".

Bagaimanapun rakan saya itu lebih risau dengan kemampuan jentera penerangan parti untuk menangkis serangan media Umno.

Beliau kurang yakin dengan rangkaian pengedaran Harakah yang terbatas, apatah lagi media baru seperti laman web, blog, twitter dan facebook, dilihat belum cukup meluas menembusi "kekebalan" Umno di kampung-kampung, termasuk rancangan Felda.

"Saya tidak bimbang kesan jangka panjang kontroversi Mat Sabu, malah ia cukup menekan Umno. Soalnya, kita bakal berdepan PRU13 bila-bila masa. Rugi besar jika isu-isu lain tenggelam begitu saja nanti."

"Umno masuk berkempen dalam setiap rumah melalui TV. Ramai juga, termasuk penyokong PAS, yang terpengaruh atau berjaya diragui oleh Utusan Malaysia," tegasnya, sambil meletakkan tanggungjawab kepada saya dan rakan-rakan di Harakah, untuk bingkas menjawab serangan itu.

"Kadang-kadang pelik memikirkan tabiat orang kita," kata saya, merujuk 'kelemahan' ahli-ahli PAS, "ada kalanya kita sendiri boleh bertegang leher disebabkan laporan Utusan, yang sedia diketahui memang bertujuan melemahkan jemaah. Sekurang-kurangnya dapatlah info yang betul terlebih dulu."

Saya masih percaya kontroversi Mat Indera ini dapat dikendurkan jika subjek utama ceramah Mat Sabu di Tasik Gelugor, iaitu pengiktirafan kepada semua pejuang kemerdekaan dan pembetulan (rekonstruksi) terhadap sejarah negara yang dipesongkan, dapat diletakkan pada landasan sebenarnya.

Sekurang-kurangnya anak-anak muda kini tercari-cari buku dan dokumentasi sejarah kemerdekaan. Nama-nama seperti Ibrahim Yaakob, Mustapha Hussain, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ishak Haji Mohamad, Ahmad Boestamam dan Abu Bakar Baqir menjadi sebutan.

Begitu juga dengan nama-nama pertubuhan Melayu yang radikal seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM), Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Gerakan Pemuda Melayu (GERAM), Pemuda Radikal Melayu (PERAM) dan Hizbul Muslimin.

Beberapa ungkapan revolusioner, menandakan penentangan total terhadap penjajah, diminati anak-anak muda, seperti tulisan Ahmad Boestamam dalam Testament Politik API: "Kita menghadapi penjajahan dengan revolusi. Kita tidak segan membasahi bumi ini dengan darah. Pemuda biar hancur, asal tanah air menjadi luhur."

Tidak terkecuali institusi lain yang penting dalam perjuangan menuntut kemerdekaan, seperti gabungan pertubuhan politik Melayu, Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) dan sekumpulan pertubuhan politik bukan Melayu dalam All Malaya Council of Joint Action (AMCJA).

Orang ramai juga mula didedahkan dengan cadangan Perlembagaan Rakyat 1947 yang unik dan bersejarah itu, sebagai asas perlembagaan Tanah Melayu yang merdeka, tetapi ditolak British. Misalnya, kesediaan para penggiat politik bukan Melayu dalam AMCJA untuk mengetepikan rupa bangsa asal mereka dengan menerima rupa bangsa "Melayu" disifatkan seorang penulis, Abdul Rahman Ismail, sebagai satu perubahan yang cukup revolusioner, sesuatu yang tidak pernah dijangka sebelumnya dan tidak berupaya dicapai lagi selepas itu.

Malah, sejarah penubuhan dan pergerakan parti politik terawal, Parti Komunis Malaya (PKM) turut mendapat tumpuan ramai. Saya kira banyak buku-buku tentang tokoh-tokoh PKM yang berada di pasaran dicari pembaca. Minggu lalu, saya agak kecewa kerana buku yang dicari, mengenai Rashid Maidin di Koperasi Kedai Buku Universiti Malaya, kehabisan stok.

Saya juga yakin nama pejuang-pejuang awal yang berkorban nyawa dan kudrat menentang British mula dikenali secara lebih dekat. Di antaranya, Dol Said, Dato' Bahaman, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbong, Mat Kilau, Dato' Maharajalela, Tok Gajah, Dato' Sagor dan lain-lain lagi.

Begitu juga dengan institusi agama dan bangsa, yang berperanan penting dalam usaha mendirikan sebuah negara merdeka, seperti Pusat Perekonomian Melayu SeMalaya (PEPERMAS), Majlis Tertinggi Agama Tanah Melayu (MATA), Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR), Maahad Al-Ihya Assyarif Gunung Semanggol, Madrasah Al-Diniyah Padang Rengas, dan sebelumnya Madrasah Al-Mashor Pulau Pinang.

Tidak ketinggalan fungsi akhbar sebagai peniup kesedaran umat, seperti Al-Imam, Neracha, Seruan Azhar, Majalah Guru, Al-Ikhwan, Saudara dan Utusan Melayu sendiri, dengan tokoh-tokoh penulis dan pembaharu seperti Syed Syeikh Al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin dan lain-lain. Pendek kata, sejarah perjuangan bangsa yang panjang itu kian diminati, hanya disebabkan ucapan Mat Sabu yang disensasikan Utusan Malaysia.

Sekurang-kurangnya, buat masa ini, sumbangan golongan kiri dan agamawan, tidak boleh diketepikan. Dakwaan bahawa hanya Umno memperjuangkan kemerdekaan akan menjadi gelak ketawa. Malah semakin ramai yang mempersoalkan sama ada Umno "memperjuangkan kemerdekaan" atau sekadar menjadi "penyambut kemerdekaan".

Ucapan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Dr Ismail Abdul Rahman, sewaktu berucap menerima ijazah kehormat doktor undang-undang dari USM pada 9 Jun 1973 juga disebut kembali, sebagai tanda pengiktirafan kepada golongan selain Umno: "Pejuang-pejuang kemerdekaan waktu itu telah berkumpul dalam dua kumpulan. Satu kumpulan yakin bahawa kemerdekaan hanya boleh dicapai menerusi revolusionary means sementara satu kumpulan lagi percaya dengan proses perlembagaan.

"Sekalipun kemerdekaan dicapai oleh golongan yang moderate, tetapi sejarah membuktikan bahawa golongan nasionalis radikal juga telah memberikan sumbangan terhadap tercapainya kemerdekaan itu."

Dari sisi lain, perdebatan sama ada Tanah Melayu dijajah sepenuhnya atau sekadar negara naungan British oleh beberapa profesor yang dikenali rapat dengan Umno, bagi saya, ada manfaat tersendiri. Bukanlah kerana ia melarikan tumpuan polemik yang mula dicetuskan Mat Sabu tetapi lebih merupakan perbahasan yang produktif daripada terkurung dengan tragedi di Bukit Kepong.

Malah, kejayaan membatalkan Malayan Union yang digembar-gemburkan sebagai kemenangan Umno juga diberikan tafsiran berbeda. British dikatakan telah berjaya memindahkan tanggungjawabnya terhadap masa depan orang asing yang telah dibawanya atau digalakkan ke Tanah Melayu untuk kepentingan politik dan geledahan ekonominya dahulu, ke bahu orang Melayu sendiri.

Apabila membandingkan Malayan Union dengan Persekutuan Tanah Melayu 1948, MacMicheal misalnya menyatakan: "Kedua-duanya 75 peratus bertindan-tindih ... penyatuan dalam suatu nama tertentu telahpun dicapai dan lunas kerakyatan bersama telah diterima; yang lain-lain tidak begitu penting."

Buku Jomo KS, Pembangunan Ekonomi dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia, yang berdasarkan tesis Ph.D beliau boleh dirujuk bagi mendapat gambaran lebih jelas tentang kemasukan orang India dan Cina dari negara asal masing-masing ke Tanah Melayu, bagi kepentingan kapitalis British.

Begitu juga usaha licik lagi terancang British memunggah kekayaan negara ini, khususnya melalui bijih timah dan getah. Misalnya pelaburan British dalam penanaman getah diberikan segenap kemudahan oleh pentadbiran British. Tanah "yang amat murah" disediakan dengan banyaknya untuk diberi milik kepada kepentingan Eropah, terutama melalui enakmen tanah 1897.
Selain itu, seperti dijelaskan Dr Ismail Said dalam bukunya mengenai perjuangan PAS 1951-1970, implikasi pemberian kerakyatan berdasarkan prinsip jus soli (yang ditentang PAS) boleh dilihat dari segi jumlah pengundi dalam pilihan raya umum 1959 berbanding tahun 1955.

Pada 1955, pengundi Melayu berjumlah 1,078,000 (84.2 peratus), berbanding 143,000 pengundi Cina (11.2%) dan 50,000 pengundi India (3.9%).

Bagaimanapun pada 1959, selepas pelaksanaan dasar kerakyatan yang longgar, hasil cadangan Suruhanjaya Reid, pengundi Melayu berjumlah 1,217,000 (56.8 peratus), manakala pengundi Cina berjumlah 764,000 (35.6%) dan 159,000 pengundi India (7.4%). Lihatlah sendiri peningkatan mendadak populasi Cina dan India di Persekutuan Tanah Melayu.

II.

Elok juga kita menilai kritikan yang dihalakan kepada Mat Sabu, terutama oleh mereka yang berbangga dikenali sebagai pemikir Melayu. Salah seorang daripadanya adalah Kamaruddin Kachar, bekas Naib Canselor Universiti Selangor (Unisel).

Dalam satu forum anjuran Perkasa di Kg Baru, beliau berkata: "Saya minta semua menentang habis-habisan Mat Sabu, komunis bukan sahaja menyerang tapi mereka seksa, tebuk perut dan mahu kita iktiraf komunis.

"Mat Sabu mari sini saya mahu tempeleng dia, jangan main-main dengan kita... Mat Sabu hingus belum kering, biadap dan kurang ajar, kita rebus dia hidup-hidup dan jangan perlekeh Islam dan Melayu," katanya.

Jelas beliau, sekiranya berlaku pertumpahan darah ekoran kenyataan kontroversi itu Mohamad dan PAS perlu bertanggungjawab.

Seorang rakan menelefon saya: "Dah baca kenyataan Kamaruddin Kachar? Dia nak rebus hidup-hidup Mat Sabu, macam perangai firaun yang rebus Mashitah, orang gajinya yang dicampak dalam kawah panas."

Segera saya teringat Kamaruddin, Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Universiti Putra (dahulu Pertanian) Malaysia, semasa saya mengetuai gerakan mahasiswa di UTM pada 1985-86 dahulu.

Beliau yang kemudiannya menjadi Ketua Pengarah Biro Tata Negara memang dikenali sebagai orang yang cukup kuat menekan gerakan pelajar Islam di UPM. Rasanya Saifuddin Nasution Ismail, Setiausaha Agung KeADILan, yang ketika itu Presiden PMUPM kenal benar gelagat Kamaruddin.

Justeru, saya langsung tidak terkejut dengan "perangai hodohnya" itu, apatah lagi tidak malu-malu mengaku orang yang begitu sensitif dengan "usaha memperlekeh Islam".

Elok sangatlah dia berkawan dengan Ibrahim Ali

Tiada ulasan:

Catat Ulasan