Rabu, 21 Disember 2011

Isu Bank Dunia: Kesian Tun Mahathir kantoi menipu rupanya

SEBAGAI respon dakwaan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bahawa Tun Mahathir secara senyap-senyap terlibat meminta bantuan kewangan dari Bank Dunia, tun menafikan penglibatannya.

Tambah lucu beliau meminta Anwar Ibrahim yang dituduhnya sebagai menjadi dalang meminjam wang daripada Bank Dunia agar bersumpah bersama-sama dengan menjunjung Al-Quran.


Walaupun Mahathir terus menafikan penglibatannya meminjam wang dari Bank Dunia, laman web rasmi Badan Kewangan terbesar dunia itu mendedahkan perkara sebaliknya.

Laman web itu menunjukkan bahawa empat permohonan pinjaman dari Malaysia telah diluluskan oleh Bank Dunia melibatkan wang berjumlah US$704 juta (RM2.24 bilion) Sila check sendiri klik [World Bank].



Mahathir kata dia halau keluar pegawai Bank Dunia yang datang ke pejabatnya untuk menawarkan pinjaman. Jadi mengapa Bank Dunia boleh meluluskan pinjaman Malaysia pula?

Perlu diingat, Anwar Ibrahim telah dipecat oleh Mahathir pada 3 September 1998. Pada waktu itu Mahathir merupakan Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan. Jadi siapa yang pinjam duit dari Bank Dunia? Hantu ke?

ReJaM© secara peribadi berpendapat tidak salah jika Mahathir mahu meminjam duit dari Bank Dunia asalkan beliau tahu bagaimana untuk membayarnya semula tanpa membebankan rakyat, tanpa menjejaskan negara.

Tapi yang menghairankan, kenapa beliau berkeras menafikan beliau ada meminjam duit dari Bank Dunia? Sebaliknya menuduh Anwar yang memujuk agar beliau meminjamnya?

Jika tidak ada pinjam, kenapa Bank Dunia boleh luluskan? Bank Dunia ke yang gila? Barangkali kita tak boleh salahkan Mahathir, kerana beliau sudah terlalu tua, barangkali ingatannya juga sudah kurang baik. Anggaplah beliau lupa.

ReJaM© "Jangan salah faham, lupa dan nyanyuk lain ejaan kah kah kah..."

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/12/isu-imf-kesian-tun-mahathir-kantoi.html#ixzz1h7RsKvm2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan