Khamis, 26 Mei 2011

Malaysia akan dilanda Tsunami arak, alkohol, tuak,samsu dan todi.

Oleh Mummy Rokiah

Satu lagi rekod dunia telah tercatat apabila Malaysia disenaraikan di tangga yang ke 10 sebagai konsumer arak yang terbesar di dunia.

‘Ranking’ ini telah disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dalam kenyataan yang telah dibuat oleh Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Heng Seai Kie semasa melancarkan risalah dan seminars dalam “Promote Healthy lifestyle: Reduce Alcohol Harm” anjuran ‘ The Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH).

Malaysia dikira hebat meminum arak atau alkohol kalau dibandingkan dengan negara-negara Mat Salleh yang lain kerana saiz penduduk nya yang kecil tapi kuat tunggang arak. Kadangkala orang Malaysia ini mabuk dan mereng lebih dari Mat Salleh mabuk khasnya malam-malam di Jalan Sultan Ismail dan Bintang Walk.

Statistik oleh badan antarabangsa tahun ini juga menunjukkan bahawa Malaysia menghabiskan lebih dari US$500mil (RM1.5bil) untuk alkohol dengan pengambilan per kapita sebanyak tujuh liter dalam lain perkataan ‘consumption’ Beer di Malaysia adalah 11 liter per kapita.

Hakikatnya pengambilan alkohol di negara ini semakin serius dan ini tidak termasuk arak-arak haram seperti samsu, todi dan tuak yang diproses dalam ladang-ladang sawit.

Jika gejala ini tidak disekat Malaysia akan dilanda Tsunami Alkohol dan akan hanyut lemas dihempas ombak alkohol dan pada ketika itu keadaan sudah terlewat.

http://mummyrokiah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan