Jumaat, 8 Julai 2011

9 Julai, Hari KEBANGKITAN Rakyat

Cukup! Bersih akhirnya sudah tidak tahan lagi dengan tingkah laku khianat kerajaan yang tidak tahu malu dan telah hilang semua rasa kesopanan!

Dalam satu kenyataan yang tegas dikeluarkan lewat malam tadi, Bersih berkata, "Walau apa pun terjadi, kita akan teruskan perhimpunan kita di Stadium Merdeka pada 9 Julai jam 2:00 petang!".

Ini adalah jawapan muktamad Bersih diatas segala rantaian halangan yang tidak masuk akal, amaran dan alasan ini dibuat oleh kerajaan Najib untuk menghalang perhimpunan Bersih di stadium.

Ini kerana Bersih telah pun mengalah untuk mengalihkan perhimpunan dari jalan raya ke stadium selepas campur tangan Yang di-Pertuan Agong yang tidak pernah berlaku sebelum ini, dan selepas mendapat tawaran stadium yang sesuai daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi tujuan itu.

Najib kemudiannya membuat pusingan 360 darjah dalam masa satu hari!

KEBUNTUAN DISELESAIKAN OLEH AGONG

Ia baru saja dibuat pada tengah hari Selasa (5 Julai) ketika Bersih mengadap dengan YDP Agong di mana ia kemudiannya menerima tawaran untuk berhimpun di stadium kerajaan bagi menyelesaikan kebuntuan dan ketegangan di antara Bersih dan kerajaan Najib, di mana kerajaan yang jelas dilanda panik yang melampau ini telah mengamuk dan membuat tangkapan sewenang-wenangnya untuk menghalang perhimpunan jalanan besar-besaran yang bakal berlaku.

Apabila Bersih membuat pengumuman untuk berhimpun di luar jalan raya, Najib dengan segera menyatakan kesediaannya untuk memenuhi tuntutan Bersih dengan stadium yang sesuai untuk berhimpun.

Pada keesokan harinya, Rabu 6 Julai, Bersih menggambarkan ia mahu acara perhimpunan itu diadakan di Stadium Merdeka kerana kepentingan sejarah dan pusat lokasi. Bersih telah memastikan ia boleh diadakan di stadium itu pada 9 Julai, kerana konsert yang dijadualkan (pada tarikh itu) telah dibatalkan.

Tetapi Pemuda Umno dengan segera berkata: "Kami menolak Bersih daripada menggunakan Stadium Merdeka. Ia bukan tempat untuk perhimpunan politik. Lakukannya di negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat."

Ia kemudian diikuti dengan penolakan pihak pengurusan Stadium Merdeka atas alasan yang secara terang-terangan palsu "majlis pengurusan sukan dalaman" dan "kerja-kerja pengubahsuaian".

Apa kata Perdana Menteri yang sebelum ini mencadangkan dan bersetuju dengan cadangan mengadakan perhimpunan di stadium, apabila mereka ingin berhimpun di Stadium Merdeka?

Beliau berkata, terpulang kepada pihak berkuasa yang bertanggungjawab dengan perkara-perkara sebegitu dan bertindaklah mengikut keperluan keselamatan dan keselamatan. Beliau menekankan bahawa "kebenaran hanya akan diberikan kepada pertubuhan-pertubuhan yang berdaftar, tetapi Bersih tidak pernah berdaftar, ia adalah sebuah organisasi yang menyalahi undang-undang". Dia tidak memberi sebarang petunjuk sama ada kelulusan akan diberikan untuk menggunakan stadium.

Kemudian, Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Tun Hussein, yang sebelum ini telah mengisytiharkan Bersih haram, membuat pengumuman mengejutkan dan membingungkan bahawa Bersih masih menyalahi undang-undang, walaupun kebuntuan itu telah diselesaikan dan memenuhi hasrat Perdana Menteri, melalui pengantara oleh Yang Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda di-Pertuan Agong . Hishammuddin berkata:

“Mereka masih haram. Tiada badan boleh meletakkan diri mereka atas undang-undang. Hanya kerana Tuanku bertemu mereka, tidak bermakna mereka tidak lagi haram”.

Walau bagaimanapun, walaupun ia haram seperti yang dikatakannya, Hishammuddin membuat kenyataan pelik bahawa Bersih masih boleh memohon kepada pihak polis bagi mendapatkan permit untuk mengadakan perhimpunan, tetapi tidak memberi sebarang jaminan bahawa permit itu akan diberikan.


BERSIH DIKHIANATI

Akhirnya, peluang Bersih untuk mengadakan perhimpunan di sebuah stadium di Kuala Lumpur telah ditutup apabila Menteri Penerangan dan Kebudayaan Rais Yatim mengumumkan bahawa Kabinet telah memutuskan untuk menghalang Bersih daripada mengadakan perhimpunan di mana-mana stadium di kawasan Kuala Lumpur. Rais mencadangkan bahawa Bersih boleh mengadakan perhimpunan di negeri Pakatan Rakyat.

Sementara itu, tindakan keras polis terhadap penyokong Bersih berterusan tanpa henti, menangkap sesiapa yang dilihat memakai baju kuning atau apa-apa barang yang dikaitkan dengan Bersih. Setakat ini, telah ada lebih daripada 200 tangkapan, termasuk ahli-ahli parlimen dan ADUN. Ada yang didakwa di mahkamah, dan ada yang ditahan di bawah Ordinan Darurat kejam yang membenarkan penahanan untuk tempohnya tidak ditentukan tanpa perbicaraan, yang telah digunakan secara tradisional terhadap penjenayah.

Menteri-menteri dan polis telah memberi amaran bahawa walaupun perhimpunan di stadium diluluskan, sesiapa sahaja yang memakai apa-apa yang menggambarkan sokongan terhadap Bersih termasuk baju T kuning akan ditangkap.


UNDANG-UNDANG KARUT

Jadi, Bersih sudah kena main!

Ia mengalah untuk tidak berhimpun di jalan raya kerana rasa hormat terhadapaGONG dan mematuhi kehendak Perdana Menteri; tetapi sebagai balasan, ia telah dinafikan satu stadium untuk perhimpunan, dan penyokongnya terus menjadi buruan dan dianiaya seperti penjenayah melalui penyalahgunaan kuasa polis secara besar-besaran.

Hishammuddin mendakwa bahawa Bersih menyalahi undang-undang kerana ia tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan, oleh itu sebarang atau apa-apa aktiviti yang menggalakkan Bersih juga menyalahi undang-undang, maka berlaku penangkapan besar-besaran.


UNDANG-UNDANG KARUT

BERSIH adalah hanya satu bentuk kerjasama antara 62 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) YANG SAH dan berdaftar. (62 NGO setakat ini) yang telah bersama-sama berusaha untuk meneruskan reformasi pilihan raya. Jika badan-badan bukan kerajaan ini ialah badan yang berdaftar, bagaimana mereka boleh dikatakan salah di sisi undang-undang hanya kerana mereka telah bergabung untuk mengejar matlamat ini? Jika Bersih dikatakan menyalahi undang-undang, maka semua badan-badan bukan kerajaan dalam kumpulan ini juga mesti dianggap menyalahi undang-undang. Begitu juga ahli-ahli NGO ini.

Lanjutan daripada itu, mana-mana kumpulan badan berdaftar yang telah bergabung untuk mencapai objektif bersama juga perlu dianggap sebagai menyalahi undang-undang, termasuklah pakatan pembangkang Pakatan Rakyat, yang terdiri daripada PKR, PAS & DAP.

Mengapa tidak Hishammuddin haramkan Pakatan Rakyat, dan perintahkan bahawa kerjasama mereka ini juga menyalahi undang-undang?

Bolehkah Hishammuddin menjelaskan logik tindakan pelik - seperti yang ditunjukkan oleh polis apabila menahan mana-mana individu yang mempunyai simbol-simbol Bersih, apabila organisasi itu sendiri dibenarkan oleh PM melalui tawaran stadium untuk menjalankan programnya?

Bukankah seluruh kerajaan Barisan Nasional - PM, kabinet, polis dan badan kehakiman - menjadikan diri mereka kelihatan bodoh apabila menentang dan menganiaya sebuah gerakan yang bertujuan baik dengan undang-undang rekaan?


TIDAK MENGHORMATI AGONG PALING TERHEBAT

Dengan menegaskan bahawa Bersih adalah haram, selepas ia mencapai penyelesaian dengan PM di bawah naungan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda, tidakkah ini menunjukkan Hishammuddin tidak hormat kepada kedua-dua pemimpin tertinggi negara ini?

Dan tidakkah PM ini menghina terhadap usaha Agong untuk membawa perdamaian dan pertimbangan yang baik apabila ia menamatkan tawaran kepada Bersih untuk mengadakan perhimpunan dengan aman.

Di tengah-tengah tingkah laku khianat dari pemimpin-pemimpin atasan, kita ingin mengucapkan tahniah kepada Bersih di atas keberanian dan keazaman untuk melakukan apa yang betul. Dalam satu kenyataan yang ditandatangani oleh kesemua 14 anggota jawatankuasa pemandu malam tadi, ia berkata:

"Sebagai ahli masyarakat awam yang komited kepada prinsip-prinsip integriti, kami berhasrat untuk mematuhi nasihat Tuanku DYMM SPB YDP Agong dan mengadakan perhimpunan kami di dalam stadium untuk menyatakan permintaan kami untuk pilihanraya yang bersih dan adil.


"Sama ada kerajaan patuh atau tidak dengan prinsip-prinsip mereka, kita rakyat Malaysia akan sentiasa mendukung hak kami. Keazaman kami adalah untuk menjalankan hak perlembagaan kami berhimpun secara aman untuk tujuan yang adil dan munasabah ."

Sekarang Bersih telah melakukannya dengan penghormatan, kami rakyat perlu bertindak bijak. Ia adalah tentang masa itu kita melawan dan menebus semula apa yang perlu dibayar kepada kami - kebebasan dan maruah kami, dan hak kami untuk menentukan masa depan kami, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Biar semua orang datang memakai kuning, dan biarkan pengkhianat ini dibanjiri dan ditenggelami oleh lautan kuning di Kuala Lumpur pada hari itu.

Biarlah 9 Julai dikenang oleh generasi akan datang sebagai hari rakyat Malaysia yang akhirnya bangkit untuk menuntut tanah air mereka dari cengkaman kuasa yang zalim.


- Kim Quek ialah pengarang buku The March To Putrajaya yang diharamkan


jpg (112×173) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan