Isnin, 25 Julai 2011

Ulamak perlu pimpin masyarakat

Ditulis oleh MUSLIM ABDUL RAZAK

ALOR SETAR, 24 Julai 2011 –Seseorang ulamak ataupun pemimpin hendaklah memimpin masyarakat selari dengan kehendak Allah dan mereka hendaklah menjiwai agama serta tidak mengabaikan duniawi.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan dan Pembangunan Usahawan, YB Ustaz Abdul Ghani Ahmad berkata, ulama juga perlu menjiwai ilmu yang ada supaya masyarakat mendapat manfaat darinya. Ilmu yang ada perlu disampaikan kepada masyarakat supaya mereka juga mendapat manfaat darinya dan bukan untuk diri sendiri sahaja.

Beliau berkata demikian semasa majlis perasmian penutup Kolokium Ulama di Kolej Universiti Insaniah.

“Bekalan ilmu ini perlu diwariskan kepada orang lain kerana inilah amalan yang tidak akan terputus hingga ke akhirat seperti menyampaikan tazkirah kepada orang ramai dan menjadi imam di. Ada ulamak yang hanya memberikan tumpuan terhadap kerjayanya sahaja tetapi tidak pandai untuk menyampaikan ilmu kepada masyarakat.

“Selain itu, umat Islam juga perlu menghidupkan kembali pentadbiran cara ulamak iaitu mentadbir alam ini sambil mengembangkan agama Islam dan tidak menyekutukan Allah disamping tidak mengambil ideologi lain selain Islam sebagai pegangan,” ujarnya.

Tambah Ustaz Abdul Ghani, barangsiapa yang mengambil selain Islam sebagai pengangan hidup maka mereka tidak mendapat apa-apa melainkan kerugian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan