Khamis, 13 Januari 2011

TERENGGANU DARUL KARAOKE

http://buletinonline.net/images/stories/berita38/darulkaraoke.JPGBeberapa ketika dahulu, Awang ada terbaca dalam satu laporan berita yang ditulis dalam sebuah surat khabar harian yang baru bersinar.

Tajuk akhbar itu, jika tidak silap Awang “46 Lesen Pusat Karaoke Diluluskan” itu yang baru sahaja. Jika dicampur dengan yang sedia ada dan yang tidak berlesen. Nescaya, tidak cukup jari kaki-tangan jumlahnya.

Laporan itu menyebut, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri ini mengeluarkan sebanyak 46 lesen pusat karaoke mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 2002, Kaedah-Kaedah Hiburan serta Tempat Hiburan 2003.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said berkata, daripada jumlah itu, tujuh lesen dikeluarkan oleh Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Majlis Perbandaran Kemaman (20), Majlis Daerah Dungun (enam) dan Majlis Daerah Besut (7).

Menurutnya, empat lesen lagi dikeluarkan Majlis Daerah Marang, dua di Majlis Daerah Setiu dan Majlis Daerah Hulu Terengganu tidak mengeluarkan sebarang lesen.

Beliau berkata, setiap pusat karaoke dan hiburan yang dibuka akan diperiksa PBT terlebih dahulu bagi memastikan ia mematuhi peraturan ditetapkan mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 2002 dan Kaedah-Kaedah Hiburan dan Tempat Hiburan 2003.

Cuba kita lihat dan renung dalam satu kejadian di MELAKA. Akibat terlalu mudah mempercayai ajakan lelaki baru dikenali di sebuah pusat karaoke di Hentian Bas Pulau Sebang, Alor Gajah, dekat sini, seorang pelajar sekolah dari Tampin, Negeri Sembilan sanggup ponteng untuk bertemu lelaki tersebut.

Bagaimana pun, pertemuan itu berakhir apabila mangsa dirogol suspek dalam sebuah bilik pusat karaoke berkenaan.

Difahamkan, mangsa dikatakan ada berkunjung ke pusat karaoke berkenaan bersama teman lelakinya sehari sebelum kejadian.

Dia kemudian dihubungi seorang lelaki, rakan kepada seorang pekerja lelaki pusat karaoke itu yang mengajaknya datang ke situ.

Mangsa kemudian datang untuk bertemu lelaki terbabit bersama rakan wanitanya, namun ketika kejadian rakannya itu berada di bilik lain.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata, polis berjaya menahan dua lelaki 20-an bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Sebab itu, pada 27 Disember 2010 lalu, sekumpulan 50 orang penduduk yang tidak tahan dengan kerajaan ‘kura-kura’ ini yang lambat bertindak terhadap sebuah premis yang menjalankan pusat karaoke di Taman Desa Soleha, Padang Air, Tepoh.

Premis karaoke tersebut lokasinya betul-betul di hadapan Sekolah Rendah Padang Air yang terletak dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Tepoh yang diwakili pula oleh YB Muhammad Ramli Nuh.

Operasi itu bertujuan menghalang pusat hiburan tersebut meneruskan perniagaan yang boleh menyumbang kepada gejala social di kalangan belia kita.

Awang dimaklumkan, hampir lapan bulan penduduk berkenaan membuat aduan melalu e-Aduan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) tentang kewujudan premis karaoke tersebut tetapi tiada tindakan.

Sama ada e-mail tidak sampai kat pejabat PBT atau barang kali kemungkinan ada pihak pegawai tertentu yang telah ‘disuap’ supaya ‘tutup mata’ dan buat ‘telinga badak’ dalam kes ini.

Tetapi, ada pegawai MBKT mendakwa sebelum ini pihaknya tidak pernah sesekali menerima aduan berkaitan operasi perniagaan di premis tersebut sama ada daripada orang awam mahu pun penduduk.

Premis berkenaan juga telah melanggar syarat kerana kesemua lapan bilik karaoke yang disediakan itu diletakkan cermin gelap yang sepatutnya dipasang cermin telus pemandangan.

Kesimpulannya, berdasar apa yang berlaku di tempat kita mahu pun di tempat-tempat lain dalam banyak hal. Sudah sampai masanya, barangkali Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) khususnya di Terengganu ini digantikan.

‘PAS Ganti UMNO’….mungkin salah satu idea yang baik dan perlu diwar-warkan, diterangkan, diseminarkan, didebatkan, diwacanakan, dihebahkan, diperbesarkan, dihujahkan dan dijelaskan kepada rakyat dan pengundi di negeri ini.

Jika tidak malulah kita sebagai rakyat Terengganu. Sebab, Umno-BN nampak macam mempermain-mainkan Islam. Umno-BN dilihat macam ‘memperkudakan’ Islam. Jangan sampai pula orang luar gelarkan kita rakyat dari negeri Terengganu ‘Darul Karaoke’.

“PAS Ganti UMNO….atau….UMNO diGantikan dengan PAS”
Baca terus dari sumber>>>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan