Selasa, 5 April 2011

Alahai calon-calon BN Sarawak

by Roslan SMS
 
BN sudah mengisytiharkan sebahagian besar barisan calonnya untuk Pilihanraya Negeri Sarawak ke 10 yang penamaan calonnya pada hari Rabu ini. Walaupun berita media arus perdana cuba menonjolkan kehadiran 20 muka dan tenaga baru dalam masing-masing parti komponan BN ironisnya yang ketara keempat-empat parti utama dalam BN Sarawak mengekalkan pemimpin tertinggi masing-masing yang usianya sudah agak lanjut.

Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) mengekalkan Presidennya Taib Mahmud 74 tahun di DUN Balingian. Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) meletakkan Presidennya Dr George Tan, 74 tahun di DUN Piasau. Manakala Parti Rakyat Sarawak (PRS) meletakkan Presidennya Dr James Masing, 62 tahun di Baleh dan parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) William Mawan, 62 di Julau.

Di sinilah timbul tandatanya pada usia manakah seorang calon pilihanraya patut memberi laluan atau ditamatkan perkhidmatannya? Ini suatu persoalan yang menarik yang melibatkan semua parti di Malaysia yang kebetulan ada pemimpin muda dan berusia.

Kembali dalam kes Sarawak, langkah mengekalkan kedua-dua veteran Taib Mahmud dan George Chan sebagai calon walaupun telah berpenggal-penggal berkhidmat sebagai ADUN dijangka bakal member impak negative buat BN Sarawak. Sekiranya kita pemimpin yang baik makin lama kita dikekalkan sudah pastilah semakin gemerlapan khdimat yang kita tinggalkan tetapi jika kita dari kategori yang bermasalah maka makin lama kita kekal maka buruk dan hodohlah apa yang kita tinggalkan.

Secara umumnya barangkali bolehlah dikatakan yang jika kehadiran kita itu menyumbang kepada kemenangan parti maka wajarlah kita dikekalkan dengan syarat tidaklah keterlaluan lanjut sangat usia kita berbanding dengan yang lain, tetapi jika kehadiran kita membuka ruang kepada mudarat buat parti lebih baiklah kita berundur atau diundurkan.

Dalam hal ini saya tertarik membaca satu komen yang diberikan oleh seorang pelawat dalam sebuah laman portal berita tempatan apabila dipaparkan senarai calon-calon BN Sarawak, pelawat tadi menyebut:

“Nice list but GOD willing more than half will be wiped out”

Mungkinkah begitu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan