Selasa, 5 April 2011

Pakatan Rakyat tanding 69 kerusi di Sarawak

KUCHING, 4 April: Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengumumkan akan bertanding di 49 kawasan Dewan Undangan Negeri Sarawak yang menjadikan Pakatan Rakyat akan bertanding 69 daripada 71 kerusi DUN Sarawak.

Sebelum ini PAS mengesahkan bertanding di lima kerusi manakala DAP 15 kerusi. Pakatan hanya tidak meletakkan calon di dua kawasan iaitu Marudi dan Pakan sahaja.

Sebelum ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah mengumumkan calon-calon DAP dalam pilihan raya ini.

PAS pula akan mengumumkan calonnya malam ini di lima kerusi yang dtandinginya untuk pilihan raya ini iaitu Beting Maro, Sebuyau, Sadong Jaya, Muara Tuan dan Tanjong Datu.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi akan mengisytiharkan calon PAS di Beting Maro manakala timbalannya Nasharudin Mat Isa di Sebuyau.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan penamaan calon akan diadakan 6 April ini manakala 16 April adalah hari pembungan Undi di Sarawak.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mengumumkan kesemua calon-calon PKR itu hari ini dengan Baru Bian, Pengerusi PKR Sarawak akan bertanding di Ba'kelalan Walaupun Barisan Nasional (BN) masih merahsiakan calonnya di situ.

Turut serta bersama beliau adalah Naib Presiden PKR, John Tenawi dan Penasihat PKR Sarawak, Habsah Harun. Azmin berkata, senarai calon diputuskan oleh PKR Sarawak dan dipersetujui oleh pimpinan PKR peringkat pusat.

Pagi tadi, Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian mengumumkan PKR telah putuskan bertanding di 47 kerusi manakala empat kerusi lagi masih dalam perundingan yang akan diumumkan oleh Azmin.

Baru Bian mengumumkan hal itu ketika bertemu dengan calon-calon PKR di Sibu iaitu untuk Sarawak Tengah dan Utara.

Sebelum ini, usaha dibuat oleh Pakatan untuk berunding dengan Snap namun sehingga akhir semalam parti itu berkeras untuk bertanding di 27 kerusi namun ia gagal di selesaikan dengan PKR.

Sebelum ini, Majlis Pimpinan Pakatan telah memutuskan PAS bertanding lima kerusi, DAP 15 manakala 51 kerusi lagi akan dirundingkan antara PKR dengan Snap.

Dalam sidang mediannya juga, Azmin mengumumkan, Adun PKR untuk Padungan, Dominic Ng Kim Ho akan bertanding kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum yang akan diadakan tidak lama lagi.

Dominic menang dalam pilihan raya negeri 2006 untuk kerusi itu apabila mengalahkan calon DAP dan calon BN dengan majoriti 1,417 undi. -Hrkh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan