Khamis, 20 Januari 2011

Akhirnya Sekolah Agama Bertapak Di Putrajaya

1. Pemuda Putrajaya ingin mengucapkan tahniah diatas desakan dan usaha yang dilakukan oleh semua pihak termasuk PAS Kawasan dan Persatuan-persatuan penduduk di Putrajaya, maka Sekolah Rendah Agama dan Sekolah Menengah Agama Putrajaya telah beropeasi bermula 1hb Januari yang lepas.

Sekolah Rendah Agama Putrajaya telah beroperasi sepenuhnya bangunan sendiri di Presint 9. Manakala, Sekolah Menengah Agama Putrajaya pula hanya beroperasi dengan menumpang di Sekolah Menengah Kebangsaaan Presint 11 (2).
Sesi pertama yang bermula pada 1hb Januari, hanya mengambil pelajar baru dari tingkatan satu dan hanya menghadkan kepada 3 kelas sahaja dengan seramai 15 orang kakitangan termasuk kakitangan am.

2. Pemuda Putrajaya melihat usaha ini adalah sebahagian daripada tanda-tanda Pilihanraya Umum akan datang semakin hampir. Ini juga di lihat usaha terdesak daripada UMNO-BN bagi menghadapi Piliharaya Umum akan datang.
Ini kerana, tidak terdapat suatu perancangan teliti telah dilakukan oleh Tengku Adnan, selaku ahli Parlimen Putrajaya dan PihakPerbadanan Putrajaya bagi merealisasikan kewujudkan sekolah terbabit terutamanya Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Putrajaya. Malah menurut matlumat yang diperolehi, tiada suatu kawasan pun yang telah diwarta sebagai tapak untuk Sekolah tersebut.

3. Pemuda Putrajaya juga melihat usaha di atas hanyalah bersifat politik dan bukanlah bertujuan bagi melahirkan modal insan yang memahami Islam sebagai Ad-deen dan bukanlah bertujuan membentuk generasi muda Putrajaya yang mentaati Agama. Ini dapat dilihat dengan jelas kepada program Tahunan Belia yang diadakan di Putarajaya yang jauh tersasar dari kehendak Islam.

4. Pemuda Putrajaya juga melihat, bahawa usaha untuk mengadakan Sekolah tersebut lahir dari desakan yang pernah dikemukakan oleh PAS Kawasan disamping desakan yang diwujudkan oleh persatuan-persatuan penduduk di Putrajaya. Pemuda Putrajaya juga berkeyakinan penuh, bahawa pelan mewujudkan tapak kekal Sekolah Menengah Agama Putrajaya masih belum diputuskan lagi dan ini sudah pasti akan mengambil masa yang lebih lama, sebagaimana desakan yang pernah dikemukana terhadap Sekolah Rendah Agama.

5. Desakan untuk mengadakan Sekolah Agama Rakyat di Putrajaya telah diperjuangkan oleh PAS Kawasan Putrajaya semenjak tahun 2004 lagi, walau bagaimanapun, projek pecah tanah dan perlancaran hanya dilaksanakan selepas pilihanraya 2008 dan pengambilan pelajarnya hanya dapat dilaksanakan pada tahun ini, iaitu tahun di mana semua pihak menjangkakan Pilihanraya Umum ke 13 akan berlangsung.

6. Kenyataan di atas dikuatkan lagi dengan kenyataan yang pernah disebut Tengku Adnan di dalam mesyuarat Perbandanan dan pertemuan dengan Ketua-ketua Blok dan Persatuan Penduduk. Pada tahun 2004, ketika mula-mula diutarakan tuntutan penduduk, beliau pernah menyatakan, bahawa dengan kehadiran Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Menengah Agama akan menjatuhkan imej Putrajaya sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan Bertaraf Dunia. Pandangan sedemikian dilihat seolah-olah menghina Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

7. Walau bagaimanapun, Pemuda Putrajaya mengharapkan dengan ada Sekolah Rendah Agama dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama, perkembangan Islam di Putrajaya akan dapat disebarluaskan kepada seluruh penduduk Putrajaya. Di samping itu juga, diharapkan agar memberi kesan yang baik kepada pendidikan Islam dan masa depan umat Islam disamping menangkis pandangan negatif kepada terhadap Islam

WAN ASRUL AFENDI MUHAMMAD
Ketua
Dewan Pemuda PAS Putrajaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan