Khamis, 20 Oktober 2011

Fitnah Raba Payudara: Anya Sun Corke Bakal Saman Papagomo??

 
Juara catur yang berusia 21 tahun, Anya Sun Corke yang menjadi mangsa penggunaan gambarnya oleh blogger Papagomo untuk memfitnah anak Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, sudah dimaklumkan berkenaan isu tersebut.

Kini hanya masa yang akan menentukan nasib blogger yang sering kali menabur fitnah dalam blognya tanpa rasa tanggungjawab.

Pengetua SMK Heng Ee menegaskan dakwaan kononnya anak lelaki Lim Guan Eng pernah mengganggu seorang pelajar perempuan sekolah itu secara seksual tidak benar sama sekali.

Goon Boon Poh berkata beliau terkejut apabila membaca dakwaan itu dalam akhbar dan mahu mengakhiri isu ini kerana ia boleh menjejaskan nama baik sekolah.

“Dakwaan ini sama sekali tidak benar.

Sangat mudah, ia tidak benar sama sekali,” kata Goh kepada The Malaysian Insider.

“Blog-blog berkata insiden ini berlaku Mei tahun ini.

Anak Ketua Menteri tidak menjadi pelajar sekolah ini sejak awal tahun ini,” katanya lagi.

Malah kata Goh, gambar-gambar yang diposkan dalam blog bukan anak Lim dan mangsa yang didakwa juga bukan pelajar SMK Heng Ee.
Pengetua ini menjelaskan pegawai-pegawai dari Jabatan Pendidikan telah mengadakan siasatan berkenaan dakwaan kelmarin dan mereka berpuas hati dengan penjelasannya.

“Jika saya senyap, ia akan menyebabkan saya, sekolah berada dalam situasi memalukan.

Sangat mudah, jika ia benar-benar, pastinya saya tahu, bukan begitu?

“Tiada pelajar yang membuat dakwaan sedemikian,” kata Goh.

Awal hari ini DAP mendedahkan gambar, yang digunakan oleh blog-blog pro-Umno untuk melontarkan dakwaan serangan seksual terhadap anak lelaki Lim, sebenarnya merupakan juara catur berusia 21 tahun, Anya Sun Corke (gambar atas) dari Hong Kong.

Corke yang kini mewakili England tiada kaitan dengan Pulau Pinang dan tidak pernah belajar bersama dengan anak lelaki Lim di George Town.

Sebaliknya dia sedang mengikuti pengajian di Wellesley College, Amerika Syarikat.

Pemblog-pemblog pro-Umno termasuk ketua Umno Bukit Gelugor Dr Novandri Hasan Basri mendakwa anak lelaki Ketua Menteri telah mengganggu rakan satu kelas yang berusia 16 tahun dan telah cuba mengelak hukuman dengan menggunakan nama bapanya.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua menunjukkan paparan skrin dari blog Dr Novandri dan Papagomo dan dipadankan dengan gambar-gambar dari laman web
www.chessbase.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan